اكتر حاجة بتنجح مؤتمرات Apple كل سنة هي فكرة ال Storytelling

بي دي ان |

15 أكتوبر 2020 الساعة 09:50ص

 
مَش مجرد اعلان عّن منتج و خلاص !
مؤتمر زي انهاردة اللي اعلنوا فيه عّن منتجات iphone 12 
كان باسلوب و لا اروع يحسسك ان في اختراع هيغير العالم مَش مجرد تليفون 
????فمفهوم ال Storytelling فى الكتابة بقى شيء أساسى لأى Brand 
الموضوع مابقاش عبارة عن ان الشركة تركز بس فى المنتج أو الخدمة اللى بتبيعها بقى مركز على Story اللى وراء ال Brand و بتخلى الجمهور يبقى مرتبط و Loyal لأى Brand 

حبيت اشارك معاكم ب 12 خطوة مهمين✍ لطريقة استخدام ال Storytelling فى ال Content Strategy

1)  THE MECHANISM OF GREAT STORIES:

-الخطوة ده عبارة عن تكوين أى Story
????البداية بتكون بتشد ال Audience و ال Marketing message واضحة و النهاية يكون فيها Call to action 
????بلاش تكونوا Scripted فى الكتابة 
????ما تبيعوش المنتج او الخدمة اللى بتقدموها مباشرة من خلال سياق القصة و المحتوى متابعينكم هيوصلهم اللى بتقدموه و هيسالوكوا عليه
????خلوا القصة Personal لان أى Brand له ال Character بتاعته اللى منها بيتواصل مع الجمهور ايا كان من الكاتب أو ال Admin

2) SHOW YOUR IDEA AND HERO’S JOURNEY:

????فى سرد القصة اظهروا دائما ابطالها سواء ال Team اللى وراء ال Brand أو ال Customers نفسهم اللى يعتبروا سفراء أى Brand 

3) BRAINSTORMING:

????مافيش شخص يقدر دائما يطلع لوحده بافكار أو بكتابة المحتوى بالشكل الأمثل

مهم جدا مشاركة ال Team و يتم تبادل الافكار هتتطلعوا فى الاخر بأفكار جديدة و مكتملة تفيد اى Brand شغالين على كتابة المحتوى الخاص به
 4) WRITE A PREMISE:
????مجرد ما بتوصلوا لفكرة , اكتبوا جملة تعبر عن القصة بحيث تعبر عنها و التأكد انها هتشد الناس و لتثبيت الفكرة 

5) DON’T SELL YOUR PRODUCT

????فى دراسة من Sprout Social بتقول ان 57.5% من مستخدمى مواقع التواصل الاجتماعى بيتضايقوا من ال Brands اللى بتصرف اعلانات كتيرة للبيع. 

خلوا ال Content Strategy متوازنة ما بين ال Inbound Marketig كأساس و ما بين بعض المحتوى اللى بيتكلم عن المنتجات أو الخدمات اللى بتقدموها 

6) HIDE INFORMATION TECHNIQUES:
????ازاى فى الكتابة تخفى فى سرد القصة بعض المعلومات و تصيغ الموضوع بحيث تخلى القارئ يفضل مشدود و يقرأ المقالة أو المحتوى بالكامل و يوصل له ال Messge الخاصة بال Brand 

7) BE AUTHENTIC:
????خلى قصتك حقيقية مبنية على تجارب حقيقية مريتوا بها هتشد الناس اكثر و هتفضل دائما متابعاكم 

8- BE FUNNY BUT NOT BE SILLY 

????حاولوا يكون فيه جانب مرح فى كتابة القصة أو المحتوى بس حذارى انه يكون سخيف لانه ده بيحصل خاصة مع استخدام مفهوم ال Newsjacking بطريقة خاطئة و سخيفة 

9) BE VISUAL 

????التصميمات و الفيديوهات بتوصل اى قصة بسرعة للناس فركزوا اكثر على ال Visual مش ال Vector و تكون فيدوهات أو صور لشركتكم حقيقية أفضل من الصور الافتراضية 

10) MAKE YOUR STORY RELATED TO YOUR AUDIENCE AND TRUST ON YOURSELF WHILE SHOWING YOUR AMAZING STORY
????خلوا المحتوى دائما مرتبط بال Brand Vision و له علاقة باحتياجات ال Audience علشان يكون ملائم لهم و متماشى مع رؤية و أهداف الشركة 

11) FAIL FORWARD:

????زى ما قلنا ان اساس ال Storytelling اننا نكون Social فطبيعى وارد يحصل دائما أخطاء فنتجاوب معاها و نعترف بأى خطأ يحصل و نتعلم منه مش حاجة عيب نهائى 

12) TEAM ARE  THE MAIN PART OF ANY BRAND’S STORY

????بالنسبة الى نجاح أى شركة من أهم أسبابه هو ال Team اللى شغال فيه حاولوا دائما تتطوروا فيهم و تتعاملوا بمبدا روح العائلة و تكبروهم و تفكروا معاهم و تسمعوا لاقتراحاتهم بعناية و تظهروهم فى القصة , ده هيخليهم ينتجوا أكثر و هيساعدوا  ان اى Brand يكبر أكثر و أكثر 

#AppleEvent